Oman ajan merkityksestä

Ajanhallinta on helppoa. Teet vain valintoja, jotka ovat arvojesi mukaisia. Sanot ’kyllä’ vain silloin, kun oikeasti haluat. Listaat tasaisin väliajoin kaikki tehtäväsi, kalenteroit ne ja sitten noudatat aikataulua.
Käytännössä asia ei aina mene niin. Ainakaan oman ajan, oman palautumisen, omien tarpeiden ja itselle tärkeiden asioiden ja tekemisen, puhumattakaan tekemättömyyden, suhteen.
Ja ai kun se käy huomaamatta. Yhtäkkiä huomaat olevasi tilanteessa, jossa erilaiset aikavarkaat täyttävät päiviäsi ja viikkojasi. Pieniä juttuja siellä täällä. Ja mistä silloin nipistät?
Omasta levosta. Hiljaisuudesta. Rentoutumisesta. Liikunnasta. Kävelystä metsässä. Kirjan lukemisesta. Musiikin kuuntelusta. Kaikesta siitä, mitä eniten tarvitsisit juuri silloin, kun väsymys painaa ja suorittaminen uhkaa ottaa vallan.

Olen entinen suorittaja. Hyväksyntää hain tekemisen kautta. Koitin täyttää sisäistä tyhjyyttä täyttämällä aikani ja elämäni erilaisella toiminnalla ja tekemisellä. Ettei tarvinnut pysähtyä. Kuuntelemaan itseään. Ottamaan vastaan tunteita, tyhjyyttä, epätietoisuutta itsestä, omasta suunnasta. Siitä, kuka minä oikein olen ja mitä minä oikein haluan. Tuo jatkuva kilpajuoksu kostautui aika laajalle. Ei vain itselleni eksyksissä olemisena ja merkityksettömyyden tuntemuksina kun en ollut omia arvoja miettinyt ja sitä kautta rakentanut elämää kestävälle pohjalle, jossa tyytyväisyys ja onnellisuus ovat kattona kaikelle tekemiselle. Suorittamiseni näkyi myös lähipiirilleni. Lapset, parisuhde, veli, isä, ystävät. Kun en itse saanut tarvitsemaani aikaa, ei sitä sen paremmin riittänyt muillekaan. Tai jos olin läsnä fyysisesti, henkisesti olin jo jossain muualla.

Kun aikaa ei ole itselle tärkeisiin asioihin ja ihminen kuormittuu, muodostuu kierre. Kun tuntee väsymystä, haluaisi painua paiton alle ja sammuttaa valot ja äänet, ihminen tekeekin aivan toisin. Lisää vauhtia ja kierroksia. Alkaa ajatella, että ei ole vieläkään tehnyt tarpeeksi, ei ole ansainnut lepoa ja omaa aikaa. Mieli tekee tepposet. Keho on siinä mukana, koittaa omalla tavallaan kertoa ylikuormituksesta, jonka kuitenkin helposti tulkitsemme (haluamme tulkita) kehon viestiksi siitä, että nyt pitää liikkua, jumpata, juosta, venytellä, tehdä vielä enemmän.

Meidän maailmassamme omien rajojen vetäminen ja terve itsekkyys ovat asioita, joita pitää harjoitella joka päivä. Muuten joku muu kyllä täyttää aikamme.

Mitä jos kokeilisit lähestyä elämääsi vaihteeksi uudella tavalla?

1. Ota paperia, kalenterisi ja kynä.
Istuudu rauhalliseen paikkaan ja sulje silmäsi. Voit laittaa vaikka rauhallista musiikkia hiljaa soimaan taustalle. Hengitä muutaman kerran rauhallisesti sisään ja ulos.
Ala sitten kirjoittaa paperille kaikkia tehtäviä asioita; töitä, harrastuksia, lasten asioita, kaupassakäyntejä, koiralenkkejä, työreissuja, parisuhdeaikaa, työaikaa, sekä yksittäisiä tehtäviä jotka sinulla on hoidettavana ja joista sinun elämäsi koostuu. Voit vielä jaotella asiat tärkeisiin ja kiireellisiin, tärkeisiin mutta ei-kiireellisiin, ei-tärkeisiin mutta kiireellisiin (jollekulle toiselle delegoitavat) ja ei-tärkeisiin ei-kiireellisiin.

2. Kun olet saanut listattua mielestäsi kaikki isot ja pienet asiat, ala siirtää niitä kalenteriisi.

3. Aloita kalenterin täyttäminen kirjaamalla sinne päivittäin, viikoittain ja kuukausittain toistuvat asiat (esim. harrastukset, työt, auton katsastus, hammaslääkäri yms.)

4. Tämän jälkeen lisää kalenteriin OMAA AIKAA vähintään kaksi tuntia viikossa. Sellaista aikaa, jolloin et tee mitään (et silitä pyykkiä, tee kirjanpitoa, vastaa sähköposteihin, hoida mitään velvollisuuksia) vaan aikaa, joka on vain sinua itseäsi varten. Se on nukkumista, lepäämistä, istumista pihakeinussa, lukemista, mietiskelyä, jotakin rauhallista ja sinulle palauttavaa.

5. Täytä sitten kalenteriisi loput asiat ja velvollisuudet.

6. Pyri jättämään kalenteriin tyhjiä aukkoja ja ole ajankäytössä realisti.

7. Viikon kuluttua istu jälleen rauhassa alas ja tutki ajankäyttöäsi. Kuinka hyvin onnistuit elämään suunnitelman mukaisesti. Oliko asioiden hoitaminen helpompaa, kun kaikelle oli oma aikansa? Miten asioiden kirjoittaminen ylös vaikutti vireystasoosi, kun asioita ei tarvitse muistaa ulkoa?

Miltä oma aika tuntui?

❤ Pauliina

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s